Maisons-Laffitte - o miasteczku i kempingu

Tak jak już wspominałam w pierwszym wpisie dotyczącym naszej podróży do Paryża, przez cały pobyt miejscem gdzie odpoczywaliśmy po trudach zwiedzania i naszą bazą wypadową było miasteczko Maisons-Laffitte i kemping International z oferty Eurokampu.

Maisons-Laffitte położone jest na północny zachód od Paryża i niejako przyklejone do meandrującej Sekwany. To niewielkie miasteczko wyróżnia się torem wyścigów konnych i pięknym pałacem oraz kempingiem. Nam Polakom oczywiście znane jest również z siedziby mieszczącego się tu przez lata Polskiego Instytutu Literackiego i paryską „Kulturą” założoną przez Jerzego Giedroycia, który pochowany został na miejscowym cmentarzu.

W centrum miejscowości skupionej w okolicy przystanku podmiejskiej kolejki RER, mieści się Ratusz, wiele przyjemnych knajpek, sklepów i punktów usługowych. Jednak jak to zwykle bywa przypadku podmiejskich terenów, jego uroda i specyficzna zabudowa nie jest chyba w pełni odkryta przez turystów, którzy spędzają czas głównie w Paryżu, a Maisons traktują jedynie, jako sypialnię. My postanowiliśmy poświęcić temu miasteczku kilka chwil i skorzystaliśmy zarówno z pięknych terenów rekreacyjnych mieszczących się wzdłuż Sekwany jak i zwiedziliśmy pałac .

Maisons-Laffitte - o miasteczku i kempingu

Dwa razy w tygodniu ( w środę i sobotę ) odbywa się tam lokalny targ. Warto wybrać się na zakupy, szczególnie przed powrotem do domu, bo można obkupić się tam we francuskie smakołyki po zdecydowanie niższych cenach niż w Paryżu. Dla przykładu słynne ciasteczka - makaroniki kosztowały 1 euro za sztukę a w stolicy najtaniej jakieś 1,5 euro. Oczywiście my kupiliśmy przede wszystkim pyszne sery.

Pałac Maisons-Laffitte

Pałac jest dziełem słynnego architekta okresu baroku – Francoisa Mansarta. Pierwszym właścicielem był sędzia René de Longueil. Po wygaśnięciu rodu sędziego, który posiadał jedynie cztery córki, pałac przejęła markiza Soyecourt, która odsprzedała go Ludwikowi XV z powodu długów karcianych. Król jednak nie gościł w pałacu. Mieszkały tu jednak jego faworyty markiza Pompadour i następnie madame du Barry. W czasie rewolucji został ograbiony ze wszelkich wartościowych sprzętów. Następnie pałac przechodzi z rąk do rąk, a w 1900 roku został odkupiony przez fundację powstałą dla jego ratowania. Ciekawe jest to, że nazwa obiektu pochodzi nie od pierwszego właściciela, jak było w zwyczaju a od jednego z kolejnych właścicieli bankiera Jacquesa Laffitte.

Maisons-Laffitte - o miasteczku i kempingu

Pałac, choć nie jest pewnie bardzo okazały w porównaniu z innymi zlokalizowanymi w okolicy, to w zupełności zaspokoił moją potrzebę zwiedzenia francuskiego „Chateau” (niestety Dolina Loary z jej wspaniałościami nadal pozostaje w sferze marzeń).

Widok z okien pałacu na biznesową dzielnicę Paryża - La Defense

Kemping International

Kemping należy do mniejszy z oferty Eurokampu i usytuowany jest  w całości na wyspie na Sekwanie. Znajduje się tu sklep, restauracja, mały plac zabaw, stoły do ping ponga, boisko do kosza i boiska do badmintona. Bałam się, iż z racji położenia na wyspie zjedzą nas komary, ale na szczęście moje obawy były zupełnie bezpodstawne. Jest to idealne miejsce jako baza wypadowa do zwiedzania Paryża i na wieczorny odpoczynek. Dzieciaki czuły się tam bardzo bezpiecznie i już od drugiego dnia same biegały po bagietki i resztę produktów na śniadanie do sklepiku. Restauracja serwuje proste smaczne dania odpowiadające zarówno dzieciom jak i dorosłym. Mi najbardziej smakowała sałatka z jajkiem, bekonem i serem kozim oraz krem bruille w trzech wersjach smakowych. Obsługa Eurokampu, jak zawsze miła, sprawnie pracująca i pomocna.

Maisons-Laffitte - o miasteczku i kempingu

Zdecydowanie polecam Maisons-Laffitte  i kemping International jako świetne miejsce do spędzenia miejskich wakacji. Mam nadzieję, że wrócimy tam kiedyś, bo Paryż oczarował nas wszystkich.