Bergen - zwiedzanie zabytków z Bergen Card

Bergen jak każde duże miasto może poszczycić się dziesiątkami zabytków, muzeów i atrakcji godnych odwiedzenia. Zwykle podczas weekendowej, pierwszej wizyty w mieście zwiedzamy głównie to co na zewnątrz i choć uwielbiam muzea, to w praktyce zawsze brakuje na nie czasu. Podczas naszego sierpniowego pobytu w Bergen pogoda zapowiadała się tak źle, że postanowiliśmy więcej czasu poświęcić na atrakcje pod dachem. Był to pierwszy raz kiedy skorzystaliśmy z popularnej formy zwiedzania opartej na turystycznej karcie miejskiej - Bergen Card. Tak jak w innych europejskich miastach, daje ona możliwość darmowego (lub z dużą zniżką) wejścia do wielu muzeów, darmowej komunikacji czy rabatów w wybranych restauracjach i sklepikach z pamiątkami.

Wyjazd krótki, z włóczęgi po mieście i tak nie chcieliśmy zrezygnowaliśmy, więc zdecydowaliśmy o zakupie najkrótszej z kart - 24 godzinnej w cenie 280 koron od osoby. Nie lubię się spieszyć i dosłownie odhaczać kolejnych atrakcji, ale i tak zwiedzając spokojnie, dzięki Bergen Card zaoszczędziliśmy całkiem sporą sumkę. Po śniadaniu w hotelu udaliśmy się prosto do informacji turystycznej znajdującej się tuż przy Targu Rybnym i choć wewnątrz było mnóstwo turystów, dość sprawnie nabyliśmy nasze karty. Od tego czasu mieliśmy 24 godziny na zwiedzanie, a to co chcieliśmy zobaczyć w ramach karty, oczywiście z grubsza zaplanowaliśmy wcześniej. Na pierwszy ogień poszedł najdalej oddalony od centrum skansen, do którego dotarliśmy autobusem miejskim (bilet 39 koron – z kartą 0).

Gamle Bergen Museum to jeden z najfajniejszych skansenów jakie miałam okazję zwiedzać. Skansen to miejsce gdzie obecnie znajduje się ponad pięćdziesiąt drewnianych budynków przeniesionych głównie z centrum Bergen. Otwarte w 1949 roku jest schronieniem dla domów, które były zagrożone wyburzeniem. Do wielu z tych budynków można wejść i podziwiać zabytkowe wnętrza. Kompletnie wyposażone domy, sklepy, punkty usługowe czy szkoła są tłem dla aktorów ubranych w stroje z epoki. Aktorzy, ku uciesze zwiedzających, co czas jakiś odgrywają różne scenki z życia ówczesnych mieszkańców Bergen.

Cały teren położony jest malowniczo na wzgórzu tuż nad wodami zatoki i oprócz zwiedzania można też pospacerować po ogólnie dostępnym parku. Bilet kosztuje 120 koron a z kartą wstęp jest darmowy.

Schodząc w dół ku zatoce podziwiać możemy kontrastujące ze sobą, a jednak wyjątkowo do siebie pasujące, nowoczesną zabudową i surowe budynki przemysłowe. No przyznać muszę, że bardzo lubię takie połączenia. Znajduje się tam też mała przystań i tu nastąpiła szybka zmiana planów, bo przecież nie umiem odmówić sobie krótkiego rejsu po zatoce, z wody wszystko wygląda inaczej. Ten rejs do centrum, nie był objęty zniżką Bergen Card i nie pamiętam jego ceny, ale nie była to wygórowana kwota.

Tym sposobem znów znaleźliśmy się w centrum Brrygen a stąd już tylko kilka kroków mieliśmy do Bryggens Museum. To nowoczesne, archeologiczne muzeum, eksponuje znaleziska z okresu średniowiecza z terenu Bergen jak i Zachodniej Norwegii. Cała wystawa główna znajduje się pod ziemią i ciemne wnętrza z pięknie oświetlonymi witrynami pięknie prezentują cenne eksponaty, jednak ciężko tu wykonać jakieś przyzwoite zdjęcia. Bilet wstępu kosztuje 120 koron a z kartą zwiedzanie jest nieodpłatne. Jeśli nie jesteście fanami średniowiecznych precjozów, to przy braku czasu można odpuścić sobie jego zwiedzanie.

Bergen - zwiedzanie zabytków z Bergen Card

Dalej podreptaliśmy prosto pod Mariakirken, który ku naszemu rozczarowaniu był zamknięty. Ten zbudowany w połowie XII wieku kościół jest jednym z najstarszych budynków Bergen. Pozostało nam jedynie przyjrzeć się dwóm strzelistym wieżom oraz portalowi wejściowemu, który uznany jest za najbogatszy romański portal w całej Norwegii. Wstęp kosztuje 75 koron – z kartą 0.

Kolejnym punktem naszego zwiedzania była wieża Rosenkrantz. Powstanie wieży datuje się na drugą połowę XII wieku. Od tego czasu była oczywiście wielokrotnie przebudowywana i pełniła różne funkcje. Od rezydencji króla Erika Magnussona do jego śmierci w 1299 roku po obecny wygląd który nadała jej przebudowa z drugiej połowy XVI wieku, kiedy to pełniła funkcje zarówno obronne jaki i mieszkalne na swoich pięciu poziomach. Wnętrze wieży jest bardzo skromnie wyposażone, ale warte odwiedzenia. W czasie naszego pobytu prowadzone były prace konserwatorskie zewnętrznej powłoki wieży, więc nie mam żadnego zdjęcia, wstęp kosztuje 120 koron, a karta gwarantuje darmowe wejście.

Wieża jest częścią całego kompleksu zabytkowych budynków – Twierdzy Bergenhus. Jej najbardziej okazałą budowla jest kolejny punk naszego zwiedzania – Hala Hakona. Została ona wybudowana na polecenie króla Hakona Hakonssona w latach 1247 – 1261, jako rezydencja królewska i sala balowa. Budowla w czasach średniowiecza była świadkiem wielu doniosłych uroczystości, ceremonii i uczt godnych królewskiego dworu. Budynek ma trzy kondygnacje, a najbardziej okazała jest sala bankietowa znajdująca się na najwyższej z nich. Bilet wstępu uszczupla budżet zwiedzającego o 120 koron, ale z Bergen Card jest darmowy.

Ostatnim miejscem, które zwiedziliśmy tego dnia było Norweskie Muzeum Rybołówstwa. Żeby do niego dotrzeć, po raz kolejny skorzystaliśmy autobusu miejskiego (bilet 39 koron – z kartą 0). Norges Fiskerimuseum mieści się w zabytkowych przystaniach łodzi w dzielnicy Sandviken i jest to muzeum dla całej rodziny. Znajdujące się tu ekspozycje prezentują historię rybołówstwa i wybrzeża. Powiem szczerze jest to super miejsce dla dzieci, wiele atrakcji i eksponatów nastawionych jest głównie na młodego odbiorcę. Ponieważ tym razem byliśmy bez dzieci, to śmiało mogliśmy w to miejsce wybrać inne muzeum. Bilet wstępu kosztuje 100 koron a z kartą jest bezpłatny. Do centrum wróciliśmy autobusem.

Całą prezentowaną tu trasę i atrakcje, które zobaczyliśmy spokojnie można uzupełnić o jeden lub dwa dodatkowe punkty. My jednak nie lubimy zaliczać kolejnych miejsc w biegu. W ciągu dnia znaleźliśmy też dobre pół godzinki na odpoczynek w barze i wychylenie kufelka piwa. Po podliczeniu widać wyraźnie, że zakup karty w naszym przypadku bardzo się opłacił. Ten bardzo udany dzień zakończyliśmy kolacją w dość ciekawej knajpie. Brasilia Bergen to restauracja dla mięsożerców. Serwowane tu są przeróżne mięsa z grilla, można zamówić konkretne danie lub wybrać opcję „jesz ile chcesz”. Obsługa kręci się pomiędzy stolikami z długimi szpadami prosto zgrillowanego mięsa aż w 14 gatunkach. Możesz zjeść tyle mięsa na ile masz ochoty, dodatkowo na sali jest bogato zaopatrzony bar sałatkowy, a na grillu lądują również dodatki jak np. kukurydza czy ananas, który był moim faworytem.

Bergen - zwiedzanie zabytków z Bergen Card

Zachęcam do lektury innych wpisów o naszej wizycie w Bergen, jak również do odwiedzenia mojego profilu na FB - Europa od A do Zet, gdzie znajdziecie wiele ciekawostek i inspiracji podróżniczych.